Wat is ISDN nu precies?

ISDN staat voor Intergrated Services Digital Network, dit is een vorm van digitale telefonie. Doordat het signaal digitaal is, kan de bandbreedte beter worden benut, waardoor er meerdere telefoongesprekken en datadiensten kunnen worden gebruikt.

Er zijn 3 verschillende ISDN protocollen welke commercieel gebruikt worden namelijk: ISDN-2, ISDN-5, ISDN-30. Het getal duidt aan hoeveel gesprekken en diensten er tegelijk mogelijk zijn.

Een ISDN opstelling bestaat uit een aantal onderdelen. Zo moet er een digitale telefoonlijn binnenkomen in het pand. Dan is er een NT1 kast nodig om de telefoonlijn te voorzien van stroom. En is er een telefooncentrale nodig met daaraan de telefoontoestellen. In deze telefooncentrale worden dan de verschillende lijnen beheerd en gerouteerd naar de correcte toestellen.

Waar staat VoIP voor.

Sinds de komst van het internet zijn er manieren om data te versturen tussen verschillende systemen op grote afstand. Het internet maakt gebruik van verschillende protocollen welke er voorzorgen dat de datapakketten op de juiste plek komen.

Een van deze protocollen is het IP-protocol, dit is een nummer wat u kunt vergelijken met een postcode voor de briefpost. Door dit nummer weten de datapakketten precies waar ze naar toe moeten.

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol voluit, dit houd dus in dat het van spraak datapakketten maakt en deze over het IP-protocol vervoerd naar de bestemming.

Voordelen en nadelen VoIP

De voordelen zijn als volgt:

  • Lagere eenmalige kosten in vergelijking met ISDN.
  • Eén platform voor alle communicatie, zoals Spraak, Fax, Voicemail en Videobellen en vergaderen.
  • Superieure geluidskwaliteit.
  • Makkelijk een keuzemenu toevoegen.
  • Werktijden instellen, hiermee kunt u na sluitingstijd een bericht af laten spelen.
  • Single point of failure is te bestrijden door een 2e internet service provider.
  • Versleutelde verbinding.
  • Gemakkelijk op- en af-schalen.

Ook zijn er nadelen aan VoIP:

  • Geen internet = geen telefoon
    Als u geen back-up internet verbinding heeft op een andere drager dan bent u ook niet bereikbaar.
  • Licentiemodel
    Alle toestellen hebben een eigen licentie nodig om mee te kunnen bellen.
  • Storing op het platform betekend vaak niet bereikbaar.